Hát elkezdtük! A nap elején már megemlítettem a gyerekeknek, hogy egy érdekes dologgal készültem.
Kértem őket, hogy az órára úgy készüljenek, hogy csak a gondolataikra és színes ceruzákra lesz szükségük. Elindítottam egy bemutatót Edisonról, Tesláról és az Apolló 13 űrhajó történetéről. Meséltem nekik a zseniális feltalálókról, a találmányaikról, illetve hogy hogyan sikerült megmenteni a bajba jutott űrhajósokat. Az űrhajó meghibásodott, elszökött az oxigén, és a kabin levegője egyre jobban telítve lett szén-dioxiddal, fulladással veszélyeztetve az ott bent levő három embert. Volt a fedélzeten szűrő, csak a formája nem passzolt a levegőztető csatlakozásához. A földi mérnökök az űrhajóban található eszközökből kialakítottak egy "csatlakozót". Ezt a feladatot kellett kreatívan megoldaniuk. Majd elmondták a fent levő űrhajósoknak, hogy ők hogyan tudják megcsinálni a maguk csatlakozóját, ők azt sikeresen összerakták és így megmenekültek.
Mivel a kreatív gondolkodáshoz szabad légkör szükséges, megbeszéltem a gyerekekkel, hogy most kicsit változtatunk a szabályokon. A fő alapelvek maradnak
- csinálniuk kell a munkát
- nem hangoskodhatnak, a társaikat nem zavarhatjájk
- a balesetveszélyes helyzeteket kerülni kell
Emellett mindent lehet, oda ülnek ahova akarnak, úgy dolgoznak, ahogy nekik tetszik.
Megkapták a feladatlapokat és egy üres mappát ezekhez az órákhoz. A lapra direkt nem volt írva semmi, hogy kérdezzenek, kommunikáljanak velem.
Elmondatm nekik, hogy ki kell találni az útvesztőkből, a két kép között meg kell keresni a különbségeket, illetve színezzenek, a mappájukra rajzoljanak valami egyedi, rájuk jellemző dolgot.
Nagyon élvezték a munkát, hangosan kiabálták, hogy "Kijutottam a labirintusból!" , figyelték egymás rajzát.
Voltak akik nagyon hamar készen lettek, a többségük szépen komótosan haladt a feladatokkal.
Az óra összegzése:
. sikerült kimozdítanom őket a megszokott iskolai keretekből
- élvezték az újfajta feladatokat
- örültek a szabadságnak
- érdeklődtek, hogy lesznek-e még ilyen órák